Andakt utifrån Barnkonventionen: levande vatten

Artikel 6. Alla barn har rätt till liv, överlevnad och utveckling (rätt till mat, vatten, hälsovård och tak över huvudet)

Artikel 27: Varje barn har rätt till skälig levnadsstandard, en bostad, kläder, mat och rent vatten.

Reflektion: Gud skapade världen och allt levande. Jorden fick träd och växter, djur och människor. När Gud skapade såg han att det var gott! Gud avskyr när människor skadar andra människor eller annat skapat. Därför vill han hjälpa oss att ta hand om varandra och jorden. Ingen ska behöva gå hungrig eller vara utan någonstans att bo. Vatten är livsviktigt för oss. Vad använder ni vatten till hemma? (Tvätta kläder, duscha, diska, laga mat med mera.) Det är den bästa törstsläckaren och hjälper oss att hålla oss friska. I många länder finns inte rent vatten i kranen som i Sverige. Det är fler barn i världen som dör på grund av att det inte finns rent vatten än på grund av krig. I Sverige tar vi det ofta för givet att duscha länge, dricka vatten ur kranen och bada i badhus.

Läs: Jesus sa att han kom för att ge liv, och liv i överflöd! (Johannesevangeliet 10:10) Han sa också att han ger ett vatten som kan bli som en källa i oss, med ett flöde som ger evigt liv! (Johannesevangeliet 4:14)
För äldre barn kan ni läsa texten om när Jesus möter kvinnan vid Sykars brunn, Johannesevangeliet 4.

Gör: Bjud barnen på vatten. Skriv ned bibelorden på pappersremsor, eller skriv ut från datorn och klistra fast på sugrör och sätt i vattenglasen.

Han för mig i vall på gröna ängar, han låter mig vila vid lugna vatten.
Psalm 23:2

Det vatten jag ger blir till en källa i honom, med ett flöde som ger evigt liv.
Johannesevangeliet 4:14

Kom, alla ni som törstar, kom hit och få vatten, kom, även om ni inte har pengar!
Jesaja 55:1

Be: Tack Gud, vår pappa, att du har skapat oss. Tack Jesus att du ger oss evigt liv. Tack Helig ande att du ger oss kraft. Låt alla få det dem behöver för att leva och utvecklas. Ta hand om dem som lever i krig och fattigdom. Hjälp oss att berätta för andra om dig. Amen.

Sjung: Psalm 760 Din nåd, psalm 689 Jag är livets bröd

 

bild (2)